راهنمای انتخاب پمپ دنده ای [انواع و ویژگی ها]

پمپ‌های دنده‌ای به عنوان یکی از انواع پمپ‌های مکانیکی، نقش بسیار اساسی در انتقال سیالات در صنایع مختلف ایفا می‌کنند. علت اصل نامگذاری این پمپ‌ها، استفاده از دنده ها و انتقال حرکت از یک دنده به دنده دیگر است که باعث انتقال سیالات با فشار و جریان مشخصی می ‌شود. بسیاری از صنایع نفت و گاز ، صنایع شیمیایی ، صنایع غذایی و غیره برای انتقال و پمپاژ سیالات خود از پمپ های دنده‌ای استفاده می ‌کنند. پمپ های دنده‌ای علاوه بر کارایی و قدرت بالایی که دارند ساختار بسیار ساده ای دارند و به صورت موثر و مداوم می‌توانند در انتقال سیالات موثر واقع شوند.

ساختار پمپ دنده‌ای چگونه است؟

پمپ دنده‌ای در واقع یک نوع پمپ مکانیکی است که برای انتقال سیالات از محیطی به محیط دیگر مورد استفاده قرار می ‌گیرد. ساختار اصلی هر پمپ دنده‌ای دارای دو دنده است که به وسیله محورهای موازی به یکدیگر متصل شده‌اند. دنده محرک یا همان دنده ورودی به موتور یا منبع توان پمپ متصل است و دنده دیگر که دنده خروجی نامیده می ‌شود به محیطی که سیال قرار است به آنجا منتقل شود، متصل می ‌باشد.

کار اصلی دنده ها در پمپ‌های دنده‌ای، ایجاد یک جریان سیال به وسیله ایجاد فشار و در نهایت جابجایی سیال می‌باشد. زمانی که دنده محرک یا همان دنده ورودی در حال چرخش است، انتقال حرکت به دنده خروجی منجر به ایجاد چرخش در پمپ می ‌شود و جابجایی سیالات به سمت خروجی اتفاق می‌افتد.

کاربرد پمپ‌های دنده‌ای

استفاده از پمپ‌های دنده‌ای معمولا برای سیالاتی رایج است که از ویسکوزیته ی بالایی برخوردار هستند و پمپ‌ های معمولی به راحتی نمی ‌توانند این سیالات را انتقال دهند. سیالاتی مانند رنگ، روغن، رزین یا برخی از محصولات غذایی از این دسته به شمار می ‌روند. بسیاری از صنایع از پمپ‌های دنده‌ای به علت کارایی بالای این پمپ‌ها، آنها را مورد استفاده قرار می‌دهند، در ادامه به برخی از این صنایع اشاره می‌کنیم:

صنایع نفت و گاز

از آنجایی که پمپ های دنده‌ای برای کاربردهایی که نیاز به دوز دقیق یا خروجی فشار بالا دارند مناسب هستند به همین دلیل در صنایع نفت و گاز استفاده از این پمپ ‌ها بسیار مورد توجه می‌باشد. در این صنعت برای انتقال موادی مانند نفت خام، گاز طبیعی، آب تزریقی و مواد شیمیایی از پمپ های دنده‌ای استفاده می ‌شود.

صنایع شیمیایی

پمپ های دنده‌ای مقاومت بسیار بالایی در در برابر مواد شیمیایی و انواع اسیدها دارند به همین دلیل استفاده از آنها در صنایع شیمیایی بسیار رایج است. به عنوان مثال برای انتقال انواع مواد شیمیایی مانند حلال ها، اسید ها ، بازها، الکل ها ، رنگ ها، رزین ها و پلیمرها از این دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

علاوه بر این در شرایطی که منبع تغذیه نامنظم است به علت اینکه خروجی آن ‌ها تحت فشار زیادی قرار نمی‌گیرد، پمپ‌های دنده‌ای برای استفاده مورد توجه هستند.

صنایع غذایی

در صنایع غذایی استفاده از پمپ‌های دنده‌ای به منظور انتقال موادی مانند شکر آب، شیر، عصاره های خاص گیاهی و غیر گیاهی، روغن ها و بسیاری از مواد خوراکی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این پمپ ‌ها به دلیل دقت در انتقال و تمیزی بالا بسیار مورد توجه صنایع غذایی می‌باشد.

صنایع کشاورزی

پمپ‌های دنده‌ای در صنایع کشاورزی برای انتقال آب، محلول های کودی و انتقال انواع سموم مورد استفاده قرار می‌ گیرند. از آنجائیکه این پمپ‌ها دارای مقاومت، دوام و پایداری بالایی هستند در صنایع کشاورزی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع پمپ دنده‌ای

ساختار پمپ‌های دنده‌ای و کارایی متفاوت آنها باعث می ‌شود که این نوع پمپ‌ها به طور کلی به دو دسته پمپ‌های داخلی و خارجی تقسیم شوند که در ادامه به توضیح هر کدام می‌پردازیم.

 

پمپ دنده ای خارجی

این نوع از پمپ‌ها که با عنوان پمپ‌های دنده‌ای خارجی شناخته می‌ شوند برای انتقال سیالات از دو دنده خارجی استفاده می ‌کند. ساختار این نوع از پمپ‌های دنده‌ای از دو چرخ دنده و یک شفت که داخل یک پوسته قرار گرفته است تشکیل یافته است. عملکرد این پمپ‌ها به این صورت است که هنگامی که دنده ها چرخش می‌کنند، فضایی بین دنده ها تشکیل می‌شود که باعث مکانیکی شدن مایع و انتقال آن از نقطه ورودی به نقطه خروجی می‌شود. در نقطه خروجی به علت آب بندی انجام شده،روغن یا مایع با فشار بالایی به سمت خروجی حرکت می ‌کند. به همین دلیل کنترل سلامت نشت بند در این نوع از پمپ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در انواع پمپ‌های دنده‌ای خارجی نیز که بر اساس سایز به دو نوع کوچک و بزرگ تقسیم می‌شوند، پمپ‌های کوچک بین ۱۷۵۰ تا ۳۴۵۰ دور در دقیقه و پمپ‌های بزرگ تا ۶۵۰ دور در دقیقه قدرت کار کردن دارند.

این نوع از پمپ‌ها دارای عمر مفید بالایی هستند و به دلیل ساختار ساده آن نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری نیز دارند و از آنجایی که دارای عملکرد قابل اعتمادی هستند، استفاده از آنها در بسیاری از صنایع مورد توجه است.

پمپ دنده‌ای خارجی در پمپاژ مواد مختلف با ویسکوزیته بالا و فشار متوسط در صنایع مختلف مانند صنایع نفت و گاز، صنایع شیمیایی، صنایع خودروسازی، صنایع غذایی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای خرید پمپ آب استریم به الکترو اتکال مراجعه کنید.

پمپ دنده‌ای داخلی

پمپ دنده‌ای داخلی یا همان پمپ‌های گیربکسی، از انواع پمپ‌های انتقال مواد هستند که به عنوان یک سیستم مکانیکی کار می‌کنند. این نوع از پمپ‌ها از دو دنده متحرک که به وسیله یک محور مشترک به هم متصل هستند تشکیل شده اند. یکی از دنده ها که با عنوان دنده ورودی شناخته می‌شود به وسیله یک منبع انرژی مانند موتور به حرکت در می‌آید و دنده دیگر که به عنوان خروجی عمل می‌کند، مواد را از خروجی دستگاه به محل تعیین شده منتقل می‌کند. حرکت دورانی چرخ دنده ها در این نوع از پمپ‌ها باعث می‌شود که روغن از سمت منبع به سمت محفظه میان چرخ دنده ها حرکت کند. وقتی فضای میان چرخ دنده ها افزایش پیدا کرد باعث میشود سیال به سمت خروجی کشیده شود. قبل از رسیدن سیال به خروجی، این مایعات به دریچه فشار می‌رسند. در نتیجه فضای میان دنده ها کمتر می‌شود و روغن با فشار زیادتری به سمت مجرای خروجی حرکت می‌کند.

پمپ‌های دنده‌ای داخلی دارای قدرت زیاد، کارایی بالا و مقاومت در برابر فشار های بالا را دارند و همین طور لازم به یادآوری است که این نوع از پمپ‌ها قابلیت انتقال مواد با ویسکوزیته بالا را نیز دارند.

این نوع از پمپ‌های دنده‌ای دارای سرو صدای کمتری نسبت به نوع خارجی آن هستند. به همین علت در محیط های بسته بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. پمپ‌های دنده‌ای داخلی معمولا برای انتقال مایعات و مواد خمیری بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و در صنایع مختلفی مانند صنایع شیمیایی، نفت و گاز و دارویی کاربرد بیشتری دارند. این نوع از پمپ‌ها قابلیت انتقال سیالات رقیق مانند روغن و سیالات غلیظ مانند شکلات، قیر و حتی آسفالت را دارد.

از مهمترین معایب چرخ های دنده‌ای داخلی این است که نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارند . جنس پوسته این پمپ‌های دنده‌ای اغلب از فولاد یا چدن می باشد که برای کاربری های متفاوت ساخته می‌شود..

ویژگی های پمپ‌های دنده‌ای

پمپ‌های دنده‌ای دارای ویژگی ها و مزایای منحصر به فردی می‌باشند که آنها را به یک گزینه محبوب برای صنایع تبدیل کرده است. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره می‌شود:

  • قدرت بالا : پمپ‌های دنده‌ای قادرند مواد سیال را با حجم بالا و فشار بالا منتقل کنند به همین دلیل استفاده از آنها در اغلب صنایع سنگین مورد توجه است.
  • سهولت در نگهداری و تعمیر : در این نوع از پمپ‌ها به دلیل ساختار ساده ای که دارند، کار نگهداری و تعمیر آنها نیز آسان تر است.
  • سرعت بالای عملکرد: این نوع از پمپ‌ها به دلیل ساختار داخلی خود دارای کارایی بالایی در انتقال انواع مواد هستند.
  • قابلیت انتقال مواد با ویسکوزیته بالا: پمپ‌های دنده‌ای به دلیل ساختار مقاوم و مستحکم شان ، توانایی انتقال مواد با ویسکوزیته بالا تحت فشار و دمای بالا را نیز دارند.

لازم است اشاره کنیم که این نوع از پمپ‌های دنده‌ای قابلیت اتصال آسان با فلنچ و رزوه را نیز دارند و همانطور که اشاره شد جنس بدنه این دستگاه‌ها با توجه به کاربری آنها متفاوت است.

راهنمای خرید پمپ دنده‌ای

لازم است قبل از اینکه اقدام به خرید انواع پمپ دنده‌ای، نکات زیر را در نظر داشته باشید

  1. تعیین نیاز و کاربری: بهتر است قبل از خرید انواع پمپ دنده‌ای کاربری خود را از خرید دستگاه در نظر داشته باشد. از جمله اینکه نوع مایعی که قرار است انتقال دهید، فشار و حجم مورد نیاز، دما و ویسکوزیته مواد و همچنین محیط کاری که قرار است پمپ را در آنجا قرار دهید را، بررسی کنید.
  2. بررسی انواع برندها: لازم است قبل از خرید دستگاه پمپ دنده‌ای مطالعه و تحقیق مورد نیاز در مورد مدل ها و برندهای مختلف این دستگاه را داشته باشید و اطلاعات لازم را با توجه به کیفیت و قیمت آنها بدست آورید.
  3. بررسی کیفیت و قیمت: حتما باید قبل از خرید دستگاه پمپ، از کیفیت، کارایی، قدرت و عمر مفید آن اطمینان حاصل کنید و همین طور لازم است قیمت دستگاه را در مقایسه با سایر مدل های مشابه از برندهای متفاوت بررسی کنید.
  4. خرید از نمایندگی معتبر: برای خرید دستگاه پمپ دنده‌ای لازم است به فروشگاهها و نمایندگی های معتبر مراجعه کنید تا از کیفیت دستگاه‌ها اطمینان کافی حاصل کنید بعلاوه از خدمات پس از فروش این نمایندگی ها استفاده کنید.
  5. نصب و راه اندازی: لازم است پس از خرید دستگاه پمپ، دستورالعمل های لازم برای راه اندازی دستگاه را به خوبی اجرا کنید تا از عملکرد بهینه آن برخوردار شوید.

خرید پمپ  دنده‌ای دست دوم

برخی از افراد تمایل دارند که از پمپ‌های دنده‌ای دست دوم استفاده کنند. اما بهتر است بدانید از آنجایی که پمپ‌های دنده‌ای عمر کوتاهی دارند و قیمت ارزانی دارند به پمپ‌های یک بار مصرف نیز معروف شده اند . بنابراین توصیه نمی‌شود که این دستگاه‌ها را به صورت دست دوم خریداری کنید. چون بعد از مدت کوتاهی غیر قابل استفاده و غیر کاربردی خواهند شد.

 

نمایندگی فروش پمپ دنده‌ای

پمپ دنده‌ای، یکی از ابزارهای حیاتی در زمینه صنایع مختلف مانند نفت و گاز و صنایع شیمیایی و غذایی می‌باشد، که برای انتقال مواد و سیالات به کار می‌رود. از شرایط نمایندگی های فروش این محصول داشتن تجربه و دانش فنی می‌باشد. نمایندگی های فروش معتبر باید خدمات پس از فروش و پشتیبانی فنی  لازم را در قبال محصولات به مشتریان خود ارائه دهند.

بهترین برند پمپ دنده‌ای خارجی

شرکت های مختلف خارجی هستند که با برند های گوناگون انواع دستگاه‌های پمپ دنده‌ای را تولید می‌کنند از  جمله این برند ها می توان به این موارد اشاره نمود:. برندهایی مانند روکت Roquet، ب بوندیولی Bondioli، کاساپا Casappa، گالتک Galtech، سالامی Salami، لامبورگینی Lamborghini، رکسروت Rexroth، بوش Bosch، پارکر Parker و زد بی اف ZBF از معروف‌ترین برندهای پمپ دنده‌ای خارجی به شمار می‌روند.

بهترین برند پمپ دنده‌ای داخلی

در داخل کشور نیز برندهای معتبری در زمینه تولید انواع پمپ دنده‌ای سابقه چندین ساله دارند. شرکت ایران پمپ یکی از قدیمی ترین و معتبرترین تولید کنندگان پمپ دنده‌ای در ایران است. شرکت پمپ کاسپین نیز از برندهای معروف ایرانی در زمینه تولید انواع دستگاه پمپ است. شرکت های پمپ ایران و پمپ آریا نیز از دیگر برندهای شاخص ایرانی در زمینه تولید انواع دستگاه پمپ به شمار می‌روند.

قیمت پمپ دنده‌ای غلیظ کش

همانطور که می‌دانید پمپ‌های دنده‌ای از لحاظ سایز دهانه، جنس پوسته و اندازه در انواع مختلفی تولید و ساخته می‌شوند. این دستگاه‌ها از لحاظ ساختار داخلی نیز در چند نوع مختلف تولید می‌شوند. این مدل ها عبارتند از پمپ‌های دنده‌ای داخلی و پمپ‌های دنده‌ای خارجی. این عوامل بر روی قیمت انواع پمپ‌های دنده‌ای تاثیرگذار هستند. برند محصولات نیز از پارامترهای دیگری هستند که بر قیمت پمپ دنده‌ای اثر دارد. با توجه به اینکه قیمت پمپ دنده‌ای از عوامل تاثیرگذار در خرید این محصول می باشند لازم است ابتدا نیاز و سطح قیمتی که در نظر دارید را مشخص کنید و سپس اقدام به خرید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *